Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

sobota 26. října 2013

Dýňování - recepty, dekorace, inspirace

Pěkný víkend všem :)

   Jaký je váš neoblíbenější svátek? Vánoce? Velikonoce? Pro mě jednoznačně Dýňovaní! Že nevíte, co to je? Tak se na to společně mrkneme :)


   Dýňování je svátek starý jako dýně samy. Když lidé přišli na to, co všechno se z nich dá udělat, vzniklo Dýńování. Jen nevěděli, že se to tak jmenuje a začlenili jej do svátků typu Halloween a Předvečer všech svatých. Až já jako chytrá vědkyně jsem zjistila, že se jedná o samostatný svátek, který nemá pevné datum. Pouze začíná sklizní dýní a končí, když už žádnou dýni nemáte :)

   Hlavním aktérem je samozřejmě tykev obecná (Cucurbita pepo) nebo její sestra tykev velkoplodá (Cucurbita maxima). První zmíněnou určitě znáte jako okrasné dýně, cuketu nebo patizon. Okrasné dýně nejsou jedovaté, jen jsou hodně trpké, a proto se nejí. Druhá je obyčejná jedlá dýně, ať už Hokkaido, klasická obrovská oranžová dýně nebo okrasné se šedou či béžovou slupkou (taktéž jedlé, ale díky dekorativnosti se používají spíše na okrasu). Obě patří do čeledi Cucurbitaceae (tykvovité), stejně jako melouny, okurky a lufa.


   Abyste věděli, tyhle tykve prostě miluji. Pro mě je to nejroztomilejší zelenina, navíc mnohostraně využitelná. Uděláte z ní desítky receptů a dekorací. Samozřejmě nesmí chybět i slavné Jack-o´-lantern. Svoji první jsem vyřezala asi 16-17 letech a od té doby je vyřezávám každý podzim. Nezůstávám už u klasických tvarů, ale vymýšlím nové - třeba mafiána se staženým kloboukem do čela a doutníkem z mrkve :)
   Obecně na vyřezávání jsou lepší klasické dýně. Malé Hokkaido mají hodně tvrdou dužinu a místo lžíce, abyste si vzali sbíječku :)

Má první dýně - ta vpravo :)


Nebo můžete dát ještě dýni ořechové dřevěné oko a máte piráta. Ale nevím, jak by viděl s páskou a dřevěným okem k tomu :D
   Dýni i můžete vydlabat a zasadit do ní nějaké květinovomechové aranžmá. Na to se chystám tento rok. Dýně však vypadají hezky i jen tak naskládané na zemi. Tykve samy o sobě vydrží hodně dlouho - nepoškozené i 3 měsíce od utržení při pokojové teplotě. Pokud do nich dáte svíčku, odklopte vršek dýně nebo použijte elektrickou, která dýni nespálí a neurychlí její hnilobu.


   Samozřejmě z dýně můžete udělat spoustu dobrého jídla - já tu mám pro vás 4 recepty, které mám dlouho oblíbené, ale existují i další způsoby využití téhle zeleniny v kuchyni.

Dýňový krém se zakysanou smetanou

   Dýňová polévka je asi nejznámější jídlo z dýně. Existuje spousta receptů, dělá se nasládlá z Hokkaido s kokosovým mlékem, kořeněná se zázvorem nebo ta moje s kari a zakysanou smetanou, kterou vám strávníci sní dřív, než jí nalijete na talíř :)

Co budete potřebovat:

1/2 klasické středně velké dýně
1 cibule
1 zakysaná smetana
lžíce másla
vývar (já používám zeleninový Natur v kostce)
kari
pažitka
sůl
pepř


Postup:


1. Z dýně odstraníme měkký střed se semínky a oloupeme ji. Nakrájíme na větší kostičky (jako když vaříte brambory).
2. Nakrájíme cibuli na menší kousky a zpěníme na másle. Když je cibule zlatá, přihodíme dýni a chvilku restujeme.
3. Vše zalijeme vývarem, opepříme a osolíme podle chuti. Vaříme 30-40 minut. Vodu nedoléváme, dýně by měla být jen těsně ponořená, aby byl krém hustý.
4. Když je dýně měkká, vše rozmixujeme tyčovým mixérem. Přidáme půl lžičky kari až celou lžičku (podle síly koření). Nalijeme na talíř a do každé porce dáme lžíci zakysané smetany a nakrájenou čerstvou pažitku.


Dýňáky


   Každý zná bramboráky, někdo i cukeťáky. A kdo z vás dělá dýňáky? Bramborovodýňové placky, které mi Francouz rve z ruky a tajně je ujídá po večerech :D

Co budete potřebovat:

1/5 středně velké dýně nebo 1/4 menší dýně
brambory - množství odpovídá hmotnosti dýně, poměr by měl být 1:1
2 vejce
strouhanka
majoránka (přibližně jedna polévková lžíce)
sůl
pepř
+ trocha oleje na osmažení (můžete použít i sádlo)


Postup:

1. Brambory oškrábeme, omyjeme a to samé uděláme s dýní, u které odstraníme měkkou část. Vše nahrubo nastrouháme do mísy.
2. Přidáme vejce, sůl, pepř (nešetříme) a trochu strouhanky. Důkladně promícháme.
3. Na pánev dáme trochu oleje. Dávejte opravdu jen málo, dýně má tendenci olej do sebe nasát a dýňáky pak nejsou dobré. Z těsta utvořte placičky a po obou stranách opékejte do zlatova.
4. Přebytečný tuk odsajte pomocí papírových ubrousků nebo utěrek. Podávejte teplé s dipem ze zakysané smetany a pažitky nebo jako studenou přílohu k plněným paprikám :)




Biskupský chlebíček z dýňového pyré

   Po slaném jídle by měl následovat sladký dezert. A co třeba kořením vonící biskupský chlebíček?

Co budete potřebovat:

1/4 středně velké dýně
1 pomeranč
1 vejce
2 lžíce slunečnicového oleje
polohrubá mouka (cca 200 g)
třtinový cukr (podle chuti, já dala asi 4 lžíce)
vanilkový cukr
kypřicí prášek
skořice
mletý badyán
+ můžete přidat i mleté nové koření, muškátový oříšek, hřebíček


Postup:

1. Začínáme jako u polévky - dýni oškrábeme, očistíme vnitřek, nakrájíme na kostičky a dáme do čisté vody vařit cca 30 minut.
2. Vodu zcedíme a dýni dáme do mixéru. Rozmašírujeme na nejjemnější kašičku. Počkáme až vše pěkně vychladne.
3. Do pyré dáme oba cukry, olej, vajíčko a lžičku nastrouhané pomerančové kůry. Přidáme lžičku nebo dvě pomerančové šťávy (přibližně z 1 měsíčku pomeranče). Zamícháme, přidáme mouku, kypřící prášek a koření a vymícháme do hladka.
4. Nalijeme do silikonové formy a při 180°C pečeme dokud, se nám těsto nelepí na špejli. Podáváme s kafíčkem nebo černým čajem :))


   A protože jsme tu měli 2 slaná jídla a jedno sladké, musíme skóre vyrovnat ještě něčím sladkým. Třeba malým a roztomilým jako jsou muffiny :)

Muffiny s dýní a čokoládou

Co budete potřebovat:

hrst nadrobno nakrájených kostiček dýňové dužiny
malý šálek nalámané hořké čokolády (doporučuji opravdu hořkou, min. 75% kakaa)
šálek mléka
1/2 šálku oleje
2 vejce
třtinový cukr
vanilkový cukr
polohrubá mouka (cca 200 g, uvidíte podle velikost vajec atd.)
kypřicí prášek
mletý badyán (na fotografii chybí) - stačí špetka


Postup:

1. Olej, mléko, vejce a oba cukry smícháme dohromady. Přidáme mouku s kypřícím práškem a badyánem a vymícháme hladké těsto.
2. Do těsta vmícháme čokoládu a dýni. Plníme jím formičky na muffiny. Já použila silikonové bez papírových košíčků. Kdo si chce usnadnit mytí formiček, dává těsto do košíčků.
3. Pečeme při 180°C přibližně 15 minut (vážně jsem to nestopovala, prostě až budou upečené :D).

   Dýně v muffinech krásně změkne a dodám jim na šťavnatosti. Něco, jako když se dělají muffiny s kousky broskví :) Doporučuji muffiny moc nekořenit, vykašlat se na skořici nebo hřebíček, trocha badyánu stačí. Jinak přijdete o chuť čokolády.

Stále jsem se nesžila s novými formičkami a dala málo těsta. Proto jsou muffiny tak nízké.

   Pro mě jsou dýně nevyčerpatelným zdroje inspirace a zábavy. Třeba i tyto halloweenské nehty jsou inspirovány oranžovou slupkou dýní :) Ovšem o tom až v pondělním článku :)



A jak jste na tom vy? Taky milujete dýně? :) Schválně se přiznejte, kdo si nějakou po dnešním článku koupí? :)


   Mějte se krásně a užijte si prodloužený víkend :))

33 komentářů:

  1. Já jsem dýňovala tento týden, máme suprovou dýni na okně a koukat na ní, jak svítí, je radost:) Vařila jsem polévku a koláč s jablkovo-dýňovou náplní a oboje bylo výborné, zamlouvají se mi ty tvé placičky:) Strašně mě štve, že se v ČR Haloween neřeší...:-/

    Kiss a Bee

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to zase chápu, že ne každému se ten svátek líbí, pro někoho je morbidní, pro někoho cizácký... ale na dýně by se zapomínat nemělo, ty jsou prostě klasa :))

      Vymazat
  2. Tento týden jsem dělala dýňovou polévku a další dýni mám v lednici. Také mám pár dýní na blogu! Nádherný článek. Dýně jsou skvělé. Tvoje dýňové náušnice báječné! Nehty ještě víc...

    Krásnou sobotu!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji, Marti. No ten bronzovooranžový lak by ti určitě náramně slušel :))

      Vymazat
  3. Asi budu muset dneska koupit nějakou dýni.:) Máme tu jen pár okrasných, ale ty taky miluju. Jsem ráda, že jsi objevila svátek dýňování, o kterém jsem zatím neměla ani ponětí, ale od tohoto roku ho budu pravidelně dodržovat. :)
    Všechny recepty vypadají parádně.
    Dýňový krém taky děláme, já do něj dávám ještě pár kousků jablíčka, dá to tomu chuť trochu do kysela a je to taky moc dobré. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teda, to s jablky zní zajímavě :))
      My jdeme za chvíli na nákupy - minimálně 2 dýně budou dneska doma :D

      Vymazat
  4. už mám dvě velké dýně na balkoně :) super článek

    OdpovědětVymazat
  5. Bezva receptíky Nikolko, ty Muffiny bych si dala hned. Dýni jsem nikdy nevyřezávala a asi se o to ani nebudu pokoušet. Ta tvá pirátská je suprová :) přeji Ti taky fajn prodloužený víkend....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je škoda, Hani. Zkus to a uvidíš, jaká je s tím zábava (za předpokladu, že to nevyřezáváš sama :)

      Vymazat
  6. Všechny recepty vypadají dokonale mňamózně :D Určitě něco vyzkouším, s dýněma moc velkou zkušenost nemám, spíš jedem na cuketách, jelikož těch máme každoročně plnou zahradu, z dýní max. kompot :D Ale jak to vidím, tak asi začnu dýňovat taky xDD Suprový článek, navíc krásné nehty i náušnice, takové rotomilé! :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás patří léto cuketám a podzim dýním :D
      Moc děkuji za pochvalu :))

      Vymazat
  7. Dyne jsou desne opomijeny, coz je skoda protoze jsou supr ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky si myslím. Asi má k nim spousta lidí odpor kvůlu americkému Halloweenu :/

      Vymazat
  8. Koukám, že jsme se dneska tématicky stoprocentně shodly :) Já s dýněmi řádila minulý týden, viz recepty u mě, ale tvoje si poznamenám a minimálně ty dýňáky určitě vyzkouším ;)
    Jo a nemohla bys pro mě udělat malilinkatou výjimku a prozradit mi jméno laku už dnes? *smutný psí oči* Je straaaašně krásný!!
    Verunka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Verunko, taky jsem na ten článek u vás koukala :D To chutney musím zkusit, já miluji cibulové nebo fíkové a dýňové mě láká :)
      Ten lak už neseženeš - je to Essence Be Optimistic! z té staré řady. Ale téměř stejný je Nubar Bronzo :))

      Vymazat
  9. Už mám koupeno, za chvíli se vrhnu na vyřezávání :)
    A asi dva týdny zpátky jsem dělala polívku a rozhodně jsem jí nedělala naposledy :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My taky dneska jdeme koupit další - protože Dýńování ještě není konec :))

      Vymazat
  10. Hokkaido je taky moje oblíbená! naštěstí je nemusíme kupovat, pěstuje nám je babička. děláme z ní polévku, buchtu na plech, bábovku a pak ji ještě pečeme úplně holou - jen s kořením v troubě, k tomu brambora a omáčka z bílého jogurtu,česneku a pažitky. mňamka největší!!! z tvých receptů rozhodně vyzkouším muffiny a placky. na vyřezávání mi jich přijde škoda, když jsou tak dobré na jídlo. ;-) letos poprvé jsem si sama vypěstovala okrasné dýně, tak z nich mám o to větší radost. moc povedený a zajímavý článek! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé :)) Mně chybí zahrádka na pěstování :( Teta je dřív pěstovala, právě ty obří a dělala z nich kompoty :)
      Tu pečenou chci zkusit - pěkně česnek, tymián, lilek, paprika :) A jogurtový dip k tomu :)

      Vymazat
  11. Suprový článek, já jsem dýni ještě nikdy nechutnala..:( Jen jsem ji dlabala minulý podzim a letos nic :( nenarazila jsem na žádnou pěknou .. Ale ty recepty jsou super, ty muffinky určitě zkusím :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Často je mají v Globusu, Intersparu, Kauflandu a na trzích se zeleninou :)

      Vymazat
  12. Jé, tak to budu muset něco vyzkoušet, nejvíc mě lákají muffiny :).

    OdpovědětVymazat
  13. Ty recepty vypadají opravdu moc lákavě! :) A celý článek je moc pěkně vyladěný, líbí se mi i halloweenské nehty a náušnice. :) Miraculous Style

    OdpovědětVymazat
  14. To je tak krásné dýňování Nikolko, těšila jsem se moc na Tvůj dýňový speciál a naprosto má očekávání předčil. Pusinka dýni, tématické nehtíky, ozdoby, mňamky...jéééé, já strašně miluju dýni, hlavně teda tu Hokaido, co máme pořád doma a sama jsem zvědavá, kdy mi to dýňování skončí, protože zatím v bedýnkách pokaždé nějakou mám :-)
    Ale mám spoždění s koupí těch ozdobných, taky je mám strašně ráda a pokaždé si je kupuju, různé barvy a srandovní tvary, jsou rozkošné!!! Moc mě lákají ty bramboráky dýňáky, určitě zkusím a muffinky. No, článek se Ti povedl krásně. Užij si taky krásný dlouhý víkend!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji :)) Já mám radši tu klasickou - lépe se krájí, je větší a nemá tu nasládlou chuť :) Ale jednu musím zkusit a dát jí do trouby péct :)
      Moc děkuji, zrovna si tu užívám nedělní ráno s panem greyem <3

      Vymazat
  15. Halloween slavím ráda, každý rok máme s holkama movie night, tento rok na téma Burtonových filmů.. dýni jsem nechtěla tento rok kupovat, minulý mi shnila po týdni a to mě dost dožralo, ale asi si jí koupím :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Burtona schvaluji, to jsou skvělé halloweenské filmy :) No ona hnije, když se tam nechá klasická svíčka bez odklopení té horní části. Na balkoně nebo s elektrickou svíčkou vydrží déle :)

      Vymazat
  16. teda to je úžasný príspevok a ty si vážne veľká dyňomilka :-))) toľko inšpirácií... ja jem len mliečnu dyňovú polievku, ale teda po tomto som najviac dostala asi chuť na tie placky. chlebík si mi už spomínala a raz ho určite vyskúšam.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hele, včera jsem byla v Globusu a dýně neměli, to on určitě někdo četl můj článek a všechny je vykoupil :D A na mě žádná nezbyla :((
      Ten chlebíček je vážně skvělý, na sychravé podzimní večery ideální. A díky té dýni je krásně vláčný :))

      Vymazat

Děkuji vám za každý komentář :) Mám z nich radost - z chvály i kritiky :)

Mojí reklamou je jen má vlastní práce na blogu, ne vkládání odkazu mého blogu do každého příspěvku na jiném blogu. Neobtěžuji tím jiné. A vy, prosím, tím nebtěžujte mě a mé čtenáře. Odkazy na blogy (giveaway nebo články mimo téma) budou na blogu mazány. Prosím, zaplaťte si inzerát v novinách nebo na Facebooku a komentujte k tématu. Děkuji :)