Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

středa 18. prosince 2013

Po stopách leknínů... tedy cukroví :)

Hezkou středu všem :)

   Obvykle sem recepty nepíšu, max. se tu objevují fotky jídla. Ale to, co vám dnes ukážu, má velmi dobrý důvod tu být :))

   Takže, dnes se nebudeme bavit o tomto...


   ... ale o tomto :)


   Na začátek bych ráda vysvětlila, proč píšu o tomto konkrétním cukroví.
  
   Byla nebyla jedna malá Nikolka. A ta měla nejlepší kamarádku Verunku, kterou potkala v první třídě. Verunka měla babičku, která dělala to nejlepší cukroví na světě - leknínky. Nikolka se vždycky třásla na Vánoce ve škole a několik dní dopředu vyzvídala, jestli leknínky budou. Když nebyly, byla Nikolka moc a moc smutná. Když leknínky byly, Nikolka si jeden strčila do pusinky, zavřela očíčka a oddávala se té dokonalé chuti. Po zbytek roku pak nabubřeně seděla v lavici a čekala, až zase přijdou Vánoce :)

   Takže tak :) Lekníny jsou cukroví mého dětství, o to víc vzácné, že se jednalo o pár kousků a ne tác s pracnama a kokosovýma rohlíčkama (který jsem z duše nenáviděla a dusila se jimi, což mě zpětně mrzí, protože oni za to nemůžou a jsou i celkem dobrý). A proto jsem si letos vyžádala recept od Verči a do leknínů se sama pustila...

Co budete potřebovat?

Těsto:

180 g moučkového cukru
500 - 550 g hladké mouky
350 g másla (já použila Heru)
1 vejce
2 žloutky
1 vanilkový cukr
nastrouhaná kůra z jednoho omytého citrónu

Kuličky:

100 g moučkového cukru
300 ml mléka
150 g mletých vlašských ořechů
200 g mletých piškotů
rum

Na ozdobu:

čokoládová poleva
vlašské ořechy

Množství ingrediencí vystačí na 60 - 70 kousků.

Plus formičky na košíčky a vykrajovátko ve tvaru čtyřlístku nebo podobného tvaru :)


Jak postupujete?

1. Ze surovin pro těsto vytvořte hladkou nelepivou hmotu. Nakrájený změklý tuk promíchejte s vejci, cukrem, kůrou a přidávejte mouku. Nechte přes noc odležet v ledničce.


2. Těsto vyválejte na pomoučeném vále na 3 mm vysoký plát. Z něho vykrajujte kytičky.


3. Polovinu kytiček položte na plech s pečícím papírem...


4. ... a tu druhou připlácněte na obrácené formičky.


5. Oba plechy pečte při 170°C do zlatova :)

6. Nechte vše řádně vychladnout. Rozpusťte si polevu a ploché kytičky z jedné strany natřete čokoládou a ihned na ně přilepte ty vyklenuté kytičky tak, aby se lístky nepřekrývaly, ale doplňovaly.


7. V kastrůlku si svařte mléko a přidejte do něj cukr. Vmíchejte mleté ořechy a pár minut povařte. 


8. Směs nechte úplně vychladnout a poté do ní přidejte rum a po částech vsypejte piškoty tak, aby vám vznikla tuhá, snad tvarovatelná hmota.


9. Z ořechové hmoty vytvarujte kuličky, které čokoládou přilepíte doprostřed leknínu. Na každou pak ještě dejte kousek vlašského ořechu (ten jsem pro jistotu také přilepila :)



   A pak už se jen svým výtvorem kocháte a papáte :) Neříkám, že je to rychlé a jednoduché. Naopak si s tím dáte docela dost práce. Ale věřte mi, že leknínky za to stojí :))

Nalákala jsem vás? A jaké je vaše nejmilovanější cukroví? :)

Mějte se hezky :)

23 komentářů:

  1. Nikol, ty jsi ďábel. :D Já ještě začnu číst recepty, který nikdy nečtu, ale když je do toho zasazen příběh, tak je to taky jiný a moc pěkně jsi to sepsala. :) Leknínky vypadají opravdu chutně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :D :D Dneska dostávám opravdu pěkná pojemnování - garant bakalářky mi řekl, že jsme bestie, nějaký teenager, že jsem moc stará a teď ďábel (který se mi z toho líbí nejvíc :D).
      Já recepty ráda čtu, ale málokdy dělám, protože je zapomenu :D

      Vymazat
  2. wow..vypadá to úžasně..ale takové práce jsi si s tím dala:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Inuško, zabere to víc než půlku dne... ale vážně za to stojí :))

      Vymazat
  3. 2 věci -
    a) vypadá to mooooooooc krásně, my doma zase děláme cukroví do tvaru tučňáků, a protože je to pracné, tak se jich udělá jen pár, přítel s bráchou se na to třesou už od září.
    b) taky chci zítra přihodit na blog jeden recept a teď to bude vypadat, že se opičím :-D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haha tučňáky zase dělá Verčiná mamka, to je taky váborná záležitost :) Tak se mužům ani nedivím :))
      A myslím, že teď peče snad každý, takže o opičení nemůže být ani řeč :)

      Vymazat
  4. Tééééda to je nádhera - lekníny miluju jako kytky i ty od Moneta, ale jako cukroví jsem je nikdy neviděla, já neměla takovou Verunku ve škole, no....Jak jsem líná na složité cukroví, tak uznávám, že to musí stát za to - jednou až budu mít více času - letos to nezvládám, si je určitě vytvořím, protože jsou překrásné a úplně se mi sbíhají na ně sliny, jakoby už cítím tu chuť na jazyku...ta mocná to je sugesce :-D. Díky za inspiraci!!!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Monetovy lekníny vypadají snad lépe než ty živé :))
      No já jsem taky lepml, jen zdobení perníčků mě baví :) A máš skvělou představivost, vlastně je ani nemusíš péct :D

      Vymazat
  5. Tyhle lekníny bych opravdu ráda ochutnala. Čokoládu a ořechy mám moc ráda a těsto, kde je citronová kůra jakbysmet. Já mám ráda takové plněné rohlíčky, kdy je uvnitř ořechová hmota, ale peče je máma. Dokonce zvládá letos upéct zase několik druhů. Mám radost, však víš.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak já ti zkusím nějaký schovat a po Novým roce přinesu :))
      A plněný rohlíčky zní lákavě, mám ráda tohle cukroví s překvapením :))

      Vymazat
  6. Mňam, to vypadá krásně. Jen mě udivuje to, že jsou to leknínky, to přece není moc vánoční, ne? :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nj... by se to mělo jmenovat spíš po vánoční hvězdě :D

      Vymazat
  7. Mňam, jak je tam rum, tak to je něco pro mě :D Ale letos už nic nedělám, 9 druhů stačí :)

    OdpovědětVymazat
  8. Ja dnes delam trochu opozdene linecke a jeste mam v planu marokanky, kokock, rafaelo a urcite se jeste neco ukaze, ze proste MUSIME mit - jako treba tyhle lekninky, vypada to opravdu paradne!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rafaelo bych taky ráda zkusila :)) Děkuji za připomenutí ;)

      Vymazat
  9. Tohle ještě neznám, ale vypadá to hrozně lákavě:)

    OdpovědětVymazat
  10. Tak hned na začátku mě při pohledu na fotku leknínků mrzelo, že nemám recept na tohle cukroví, ale jako vždy jsme dočetla článek až do konce, a jaká byla moje radost, když jsem recept našla!:o)) Tenhle blog mě zkrátka hrozně moc baví, a to čím dál víc, tak už je asi čas začít psát pravidelně komentáře, ať je nějaká zpětná vazba, no ne?:o)) Taky proto, aby Nikolka věděla, kolik má spokojených čtenářů a že nevytváří nové články zbytečně, že z nich má někdo obrovskou radost:o) Přesně takhle si prostě představuji kvalitní blog. Tečka. Domluvila jsem:o)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji, musím říct, že mě komentář vážně potěšil a dojal :)) Nikolka má hned větší chuť psát další články ;)

      Vymazat
  11. Škoda že nemáme kuchyň kde bych si je mohla udělat, tak snad si na ně vzpomenu v únoru, protože jsou na pohled parádní a chuťově to taky bude pecka!

    OdpovědětVymazat
  12. jéé to je skvělý nápad:)) letos už jsem ale líná něco péct, ale příští rok lekníny určitě zkusím:))

    OdpovědětVymazat
  13. Nádhera hned se mi zbýhají sliny :D Ale stejnak zůstanu věrná svým srdíčkám s krémem :)))

    OdpovědětVymazat

Děkuji vám za každý komentář :) Mám z nich radost - z chvály i kritiky :)

Mojí reklamou je jen má vlastní práce na blogu, ne vkládání odkazu mého blogu do každého příspěvku na jiném blogu. Neobtěžuji tím jiné. A vy, prosím, tím nebtěžujte mě a mé čtenáře. Odkazy na blogy (giveaway nebo články mimo téma) budou na blogu mazány. Prosím, zaplaťte si inzerát v novinách nebo na Facebooku a komentujte k tématu. Děkuji :)