Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

čtvrtek 3. prosince 2015

Kodaň očima blogerky aneb jedeme za Siu!

Kdo mě sleduje na instagramu, ví, že jsem v polovině listopadu navštívila hlavní město Dánska. Proč? Letěly jsme s Natálkou za naší milou Siu!


    Vše začalo jednoho pátečního rána na pražském letišti. Ten den bylo krásně, takže fotky z letadla se povedly :) Poprvé jsem letěla nad mořem a bylo to skvělé - pozorovat barevné stínování pláží a moře, racky lovící nad hladinou a ústí řek do moře. Oproti tomu jsou lety ve vnitrozemí strašná nuda!






Vánoční nálada na kodaňském letišti.

A teď už ke Kodani pár zajímavostí.

Metro jezdí ve dvou linkách, které se z víc jak poloviny shodují (stejná trasa, stejná jména stanic, nepochopíte) a není řízeno řidičem, ale jede si samo automaticky. Můžete tak pozorovat u předního a zadního okna, jak vlak sviští tunelem. Vypadá to skoro až futuristicky :)

MHD je drahá, takže všichni jezdí na kolech. Ta jsou velmi jednoduše vybavena pouze zadní brzdou a zvonkem, bez převodů. U většiny najdete košíček na nákup. Pro cyklisty je zaveden v dopravě speciální pruh mezi silnicí a chodníkem pro chodce, na kterém mohou jet vedle sebe dva bicykly. A i na semaforech najdete světla speciálně určená pro cyklisty.

Řidiči aut jsou k cyklistům a chodcům velmi ohleduplní. Pokud čekají na přechodu na boční vjezd do silnice, ochotně i zacouvají, abyste mohli projít. To v ČR musíte čekat až auto odjede a pak přejdete.

Vše je dražší, o dost. Není to jako v Německu, kde je spotřební zboží velmi levné. Zde za stejné šaty zaplatíte o třetinu víc než v ČR. A půl litru piva v kelímku vás vyjde i na 230 Kč.

Všichni mluví anglicky. I starší lidé s tím nemají problém a hravě se tak domluvíte s kýmkoli, což se hodí - dánština je podivná směs němčiny, angličtiny a švédštiny, které sotva lze rozumět, pokud ji nestudujete.

Na ulicích vídáte samá kadeřnictví, obchody s designérským nábytkem a doplňky nebo restaurace. Málokde narazíte na klasickou drogerii nebo menší potraviny.

Moc památek zde nehledejte. Radnice, socha malé mořské víly, královský palác, zábavní park Tivoli, letní sídlo králů, starý pivovar Carlsberg... Toť vše.


Hlavní nádraží

Zábavní park Tivoli v noci vypadá krásně.

Socha jednoho ze slonů podpírajících bránu starého pivovaru Carlsberg.

Pivovar Carlsberg.


Socha malé mořské víly je vyhledávanou památkou. To si pamatuji i ze své první návštěvy Kodaně před 10 lety.





S Nat :)

Královský palác.

Kolo v Kodani obzvláště oceníte.


Muzeum umění.


Letní sídlo králů.

Většina parků se vyznačuje francouzskou úpravou.

Vánoční trhy.


Věž kodaňské radnice se tyčí nad většinu budov.



A co se týká obchodů - kosmetika a oblečení celkem drahé, ale dají se tu najít zajímavé věci... A u všech bývají vzorky!

Burt's Bees znám hlavně jako výrobce balzámů na rty, takže jsem koukala,
když jsem viděla i krémy na ruce nebo pleťové čisticí gely.

Korres.

John Masters Organics.

U nás ne moc známá značka Caudalie.

Kosmetika Tocca.

Na českých blozích jsem už o ní slyšela, ovšem Mádaru jsem v Dánsku na vlastní oči viděla poprvé.

Přírodní certifikovaná kosmetika Pai.

Rudolph mě zaujal minimalistickými obaly.


Balíček tělového krému, krému na ruce, malého odličovače a řasenky Clarins vyšel v přepočtu na 365 Kč,
 což je podle mě skvělá cena.

Bio řada Nuxe - odnesla jsem si brusinkový matujicí krém a už testuji, takže dám pak vědět,
 jestli má cenu se po něm pídit i u nás.

A cenu za nejkrásnější obaly vyhrává značka Rauns Borg 

Minimalistický stojan dekorativky Tom Ford. V Dánsku najdete i Marca Jacobse.

Výzdoba jednoho z obchodních domů byla jednoduchá, ale působivá.

Jemný náhrdelník pochází z obchodu se spoustou nádherných věcí - & other stories  Doporučuji mrknout také do COS.

Čelenku, kterou má na sobě, jsem měla půjčenou od Siu, ale nakonec jsem si koupila stejnou -.v Moss Copenhagen za cca 370 Kč. Zamilovala jsem si ten turbanovitý vzhled 20. let.

A tamější gastronomie? Národním jídlem je obložený chléb, tzv. smørrebrød. A nezapomeňte se stavit na výborný cupcake v Serenity Cupcakes.







A domů dovezte spoustu lékořice. Pokud nekoupíte tu slanou salmiakovou, neuděláte chybu. Je výborná, jemná, slaďoučká!

To byla letem světem Kodaň. Snad jste tento dlouhý článek dočetli do konce a pokud jste navštívili toto město, podělte se v komentářích o své zážitky :)

Na závěr jedna miniinstaxová fotečka :)


11 komentářů:

  1. Dočtení nebyl problém. :)
    Článek mě bavil. Krásné fotky, takže jsem se celou dobu skoro jen kochala. :)
    Ráda bych se do Kodaně jednou podívala, tak doufám, že se zadaří. :)

    OdpovědětVymazat
  2. To bolo take uzasne, ked ste tu boli <3 Pridte zase! <3

    OdpovědětVymazat
  3. Super článek, mám ráda takovéhle cestovací se spoustou fotek. :)
    Taky bych mohla nějaký napsat, ale bojím se, že by to nikoho nebavilo. Jsem maximalista, co musí obejít všechny možné památky a jídlo a odpočinek odsunuje na jindy. Takže to by byly samé pamětihodnosti a žádné takové ty drobné zajímavosti o obchodech, jídle a tak, co mě vždycky baví číst u ostatních.
    Koukám, že tam mají hodně značek přírodní kosmetiky, to je fajn. :) A Toma Forda a Marca Jacobse závidím. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě by ta záplava památek bavila :) Celkově mám ráda cestování, i to virtuální.
      A Marca Jacobse mám hrozně nerada, holky okolo toho stojanu pořád kroužily, až jsem si šla radši sednou na pohovku pro manžele :D

      Vymazat
  4. Pěkný článek, díky za něj. Přečetla jsem ho jedním dechem. A ty fotografie, to jsem se pokochala :)

    OdpovědětVymazat
  5. Jéé to je nádhera! Sice jsem tam nidky nebyla, ale ja jsem viděla ty vaše fotky na insta (a ty cupcaky!), tak bych tam vyrazila hned! ;-)

    OdpovědětVymazat
  6. V říjnu jsem byla v Kodani, moc příjemná atmosféra.Škoda, že jsem ho neměla čas objevovat jako ty :)

    OdpovědětVymazat
  7. Skvelý článok so super tipmi! Akurát zajtra idem do Kodane, tak sa mi veľmi zišiel :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji vám za každý komentář :) Mám z nich radost - z chvály i kritiky :)

Mojí reklamou je jen má vlastní práce na blogu, ne vkládání odkazu mého blogu do každého příspěvku na jiném blogu. Neobtěžuji tím jiné. A vy, prosím, tím nebtěžujte mě a mé čtenáře. Odkazy na blogy (giveaway nebo články mimo téma) budou na blogu mazány. Prosím, zaplaťte si inzerát v novinách nebo na Facebooku a komentujte k tématu. Děkuji :)