Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pondělí 17. října 2016

O snídaních, vegetariánství a designovém nádobí

Když mi přišla nabídka, zkusit něco z eshopu Kare Design, zajásala jsem. Za prvé, jsem objevila eshop s hodně zajímavými, designérskými věcmi a na pěkné věci jsem zatížená. A přitom okolo jejich kavárny na Jungmannově náměstí jsem letos prošla tolikrát a nikdy mě nenapadlo, že tamější výzdobu i prodávají! Za druhé, plánuji stěhování (a bohužel se stále nedaří nic najít, stává se z toho nefalšovaná noční můra) a nové pěkné věci se do nového bytu náramně hodí. A za třetí, na instagram fotím takové množství dobrot, že je nudné to aranžovat stále na stejné nádobí.

Trochu jsem přemýšlela, jak článek uchopit. Na instagram vyfotíte jídlo a je to. Ale článek? To je těžší. Spojím ho tedy trochu s mým stravováním. Proč jím tolik jídla bez masa? Kvůli zvířátkům to není.


Na mém instagramu obvykle největší pozornost budí tři typy příspěvků - manikúra, selfie a jídlo. Takže snad zaujme i tady...

Abyste mi rozuměli, maso mám ráda. Miluji svíčkovou s knedlíky a brusinkami, pečenou kachnu se zelím a knedlíky, pečená žebírka s chlebem... Ale mám celkem dost citlivé zažívání a to je problém. Nemůžu výrobky s laktózou. Maso mi leží v žaludku dost dlouho a je mi po něm těžko. A to i po bílém pečivu. Zvykla jsem si jíst hodně zeleniny, luštěnin. Rýži si vybírám hnědou, přírodní. Dávám přednost batátům oproti klasickým bramborám. Pohankové mouce oproti běžné pšeničné bílé. Nekupuji oplatky, sušenky, polotovary, klasické bílé pečivo (výjimku někdy tvoří toastový chleba na topinky). Snažím se vařit z čerstvých surovin, neupravených. Sama raději dlouho vařím cizrnu než si ji koupím v plechovce. Prostě, aby se toho dotkla co nejméně ruka průmyslového zpracování. Důvod? Samozřejmě věřím, že takové jídlo je zdravější a bohatější na živiny. Z představy tzv. mrtvého jídla (podle mě je ideálním příkladem smažený sýr v housce) se mi dělá trochu mdlo, protože si dokážu představit, co to udělá s mým zažíváním. Bude úplně rozhozené a celý týden nefunkční. Zvyk je železná košile, to ví i můj žaludek :)

Domácí hummus s pečenou dýní, paprikou a okurkou.


Z toho důvodu dávám přednost spíše vegetariánským i veganským jídlům a maso si dopřeji občas. Stačí mi jednou dvakrát týdně v podobě šunky, hovězího masa, drůbeže nebo ryby (a ty zrovna odbývám, musím to napravit a jíst je častěji!). Navíc, když běhám, běhá se mi lépe po pečených batátech s domácí rajčatovou salsou než po řízku s bramborem :)

Ještě malé pozastavení se nad snídaněmi, protože ty na instagramu vídáte nejčastěji. Nedokážu si představit dát si ke snídani rohlík se salámem a stejně tak bych nezvládla misku plnou ovoce. Z prvního by mi bylo těžko a z druhého bych měla překyselený žaludek a z množství rychlého cukru hned hlad. Navíc kyselé nebo sladké po ránu moc nemusím. Výjimku tvoří ovesné, žitné a pohankové vločky - ať už do jogurtu nebo v podobě kaše. Ale bílé sladké pečivo v podobě klasické buchty? Nene, to radši k odpolední kávičce. Na ranní start do nového dne je to málo.
 

Úplně nejraději mám toasty s plátky avokáda ochucené citrónovou šťávou, solí, pepřem a navrch volské oko, jehož žloutek pěkně teče všude okolo :) Zkoušela jsem i variantu s chorizem a žitným chlebem, nebyly špatné, ale teplý toast s avokádem a vajíčkem zatím vede. Nepohrdnu ale i kaší z několika druhů vloček s chia a lněnými semínky, medem a třeba svařenými jablky se skořicí. Nebo bílý jogurt s vločkami a rozinkami. Snídaně jsem si navykla dělat vyvážené tak, aby se v nich objevovaly vždy sacharidy, tuky a bílkoviny. A samozřejmě vláknina. Ošidím snídani a už mám po dvou hodinách hlad na omdlení. Bohužel. Upřímně nechápu, jak jsem mohla na střední několik let nesnídat (a jeden čas se to omezovala jen na večeře, ale to už nebylo moc normální...).


Celé to je o tom, poslouchat svoje tělo. Dostanu najednou neobvyklou chuť na mléčné výrobky, která celé dny nepřechází? Pak tuším, že si tělo říká o vápník. Nepila bych celé dny nic jiného než minerálky? Asi mi chybí důležité makroprvky nebo mikroprvky. Začíná mi být těžko od žaludku, protože jím třetí den maso? Bude to chtít ubrat a vrátit se ke stálému režimu. Nehodlám nikoho přesvědčovat, poučovat, co má a co nemá jíst. Každý si musí přijít na to, co mu dělá dobře. Je vám dobře jako veganovi? Tak jím buďte. Rádi si dáte bůček a s vaším srdcem ani váhou to nic nedělá? Tak si ho dejte. Ale stát se naráz veganem kvůli zvířátkům po třiceti letech masožroutství? To je podle mě pro tělo strašný šok, který nemusí ustát. Myslím, že když člověk vnímá svoje tělo a signály, které mu vysílá do mozku, respektuje, pak si dokáže udržet nejen linii, ale i zdraví :)


A abych to příliš nezakecala, talíře i hrnky, které vidíte na obrázcích a pochází právě z Kare Design, jsou kvalitně udělané. Těžké z glazované keramiky, žádné pápěří. Nic se za ty týdny používání nikde neodštíplo, hrnky se nezbarvily pod náporem čajových a kávových barviv. Vypadají moc hezky a když se mi podaří přestěhovat (už aby to bylo!!!), tak si dokoupím další a k nim přihodím i vysněnou mísu na ovoce, kterou jsem si vyhlédla a jsem z ní už jen podle fotek nadšená! Zboží přišlo maximálně dobře zabalené (jupí, mám bublinkovou fólii na tři roky posílání balíčků) a jedinou výtku bych měla k dodací době. Vzhledem k tomu, že vše putuje z německého skladu, trvá to i pár týdnů. Což je velká škoda, když už je tu pobočka na Černém Mostě nebo zmíněná kavárna na Jungmannově náměstí.

Jak to máte vy se stravováním? A jaký je váš názor na veganství/vegetariánství či polotovary? Byli jste ve zmíněném Kare Café?

Děkuji zastoupení Kare Design za poskytnutí výrobků.

4 komentáře:

  1. Ach ty fotky :) Když si jídlo krásně naraanžuji, hned mám lepší pocit a chuť k jídlu. A tak jsem se naučila i snídat každý den :)

    OdpovědětVymazat
  2. Nádobí je krásné! Mě to focení jídla tolik nejde, ale i tak mráda jím z hezkého nádobí ;-) Na polotovary mám názor ne úplně jasný, jelikož spousta náhražek masa jsou polotovary, které si občas kupuji. Většina mého jídelníčku se však skládá ze základních potravin (čokoláda se taky počítá, ne? :D) a myslím, že pokud to člověk s polotovary nepřehání, tak je to OK (a taky je třeba si i z této kategorie vybírat kvalitnější suroviny). Každopídně se mi líbí, že posloucháš své tělo, a jíš to, co ti dělá dobře. Znám totiž spoustu lidí, kteří mají intoleranci laktózy, jsou po mléčných výrobcích naoufklí, ale vypijí denně 1/2 litru mléka a normálně jí sýry atd. Tuhle logiku nechápu :-/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to nechápu... Dát si klasické mléko, tak budu mít zažívání minimálně na týden v háji natolik, že to bude vypadat jak salmoneloza :D

      Vymazat

Děkuji vám za každý komentář :) Mám z nich radost - z chvály i kritiky :)

Mojí reklamou je jen má vlastní práce na blogu, ne vkládání odkazu mého blogu do každého příspěvku na jiném blogu. Neobtěžuji tím jiné. A vy, prosím, tím nebtěžujte mě a mé čtenáře. Odkazy na blogy (giveaway nebo články mimo téma) budou na blogu mazány. Prosím, zaplaťte si inzerát v novinách nebo na Facebooku a komentujte k tématu. Děkuji :)