Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

úterý 6. prosince 2016

O běhání, motivaci a kosmetice Sportique

Běhání. Od malička jsem ho nesnášela. Obávaná rychlostní stovka nebo vytrvalostnější třináctistovka mi ve škole způsobovaly nevolnost týden předem. Jediný sport, který jsem proti své vůli do svých 23 let provozovala, bylo pouze dobíhání prostředků MHD. Dokonce si troufám tvrdit, že jsem se v tom díky svým častým pozdním příchodům stala opravdu dobrou a na trati na 50 metrů jsem jistě nebezpečným soupeřem. Ale jít si sama zaběhat? Dobrovolně? Na víc jak 500 metrů? Třeba na 7-8 kilometrů? A taky v zimě, při 0°C? Proboha proč? Jak jsem loni touto na podzim našla odvahu a letos dokázala zaběhnou Birell Grand Prix? O tom a dalších věcech se rozepíšu v dnešním, dlouhém článku. Takže uvařit čaj, nožky nahoru a jdeme na to :)


Pokud chcete běhat, musíte si najít dobrou motivaci, proč to dělat. A věřte mi, že každý důvod je dobrý. Chcete ostatním dokázat, že nejste jen dámička či pecivál? Chcete si změřit síly s kamarádkou nebo porazit neoblíbenou kolegyni? Upoutat objekt svého zájmu? Utužit vztah s partnerem-sportovcem? Podle mě jsou všechny důvody dobré. Řeči o tom, že byste to měli dělat jen a jen pro sebe, odsuňte stranou. Protože někteří lidé mají tak nízký (či naopak vysoký) pud sebezáchovy a sebevědomí, že byste se k tomu běhání taky nemuseli nikdy dostat. Hlavní je, aby byl důvod motivace dostatečně silný a nebyl vám na obtíž/proti vůli.


S tím se pojí i krátké motivace - tedy, když běháte. Chcete si zaběhnout prvních 5 km, ale na na třetím už sotva můžete? Mně pomohly absurdní motivace. Např.: "Když nedoběhneš k tamtomu stromu, tak tě vyhodí z práce," nebo "Chceš, aby ti tenhle vztah vydržel? Tak ještě kilometr a bude to tak." Jsou to bláznivé důvody, proč běžet dál, možná až kruté. Ale tím, že jsou vážné, vám strach nedovolí se vzdát. Nikdo nechce riskovat rozchod nebo smrt kočky ;) 

Co budete kromě motivace a odvahy ještě potřebovat? Boty a něco na sebe. Já běhám stále se svými prvními botami značky Asics, které jsou báječně pohodlné, s klenbou pro má plochá chodidla a dobře se čistí a větrají. Do bot určitě investujte a nechte si poradit od zkušeného personálu obchodů se sportovními potřebami. Protože v případě špatných bot, vám to vaše kotníky a kolenní klouby dají pěkně a rychle najevo. A takové zranění vám rychle vezme chuť běhat. To přeci nechcete.


Co se týče oblečení, pro začátek bude stačit i něco levnějšího. Privátní značky gigantu Decathlonu nemají vůbec špatné věci a můžete si vybrat mezi prémiovou a základní řadou podle preferencí. Čas od času najdete skvělé věci na běhání i v Tchibu. Sama nedám dopustit na jejich termotriko s kapucí s otvorem pro culík/cop a prodlouženými rukávy s dírami na palce, abyste měli v teple i zápěstí. Menší kapsy ať už na bundě, kraťasech, kalhotech nebo mikině jsou skvělé např. pro schování klíčů od domova či kapesníku. Doporučuji podívat se tedy spíš po oblečení s nimi. Podobnými vychytávkami disponuje i Adidas, od kterého mám například kraťasy s podšitým spodním prádlem. Jediné věci na běhání, které nemohu příliš doporučit, jsou od Reeboku. Materiál mého trika není příliš příjemný a Decathlon, Tchibo a Adidas mají rozhodně lepší. Pro levnější nákup vyrazte např. do pražské Fashion Areny, kde většinu značkových věcí seženete výrazně levněji.

A proč píšu o běhání teď, v zimě? Neznám lepší období, kdy začít běhat! No zkuste se jen na chvíli zastavit - rychle si to rozmyslíte, až vám začne mrzout pot na zádech a svaly tuhnout. V létě pak bývá nesnesitelné horko, v kterém se běhá snad nejhůř. Báječné je i jaro a podzim, pokud zrovna neprší. Osobně se mi nejlépe běhá v 15°C a v mlze - vzduch je totiž vlhký a dobře se dýchá.

Článků o běhání je spoustu (např. na RunGo) a kdybych vypisovala vše, co bych vám chtěla říct, tak by to bylo na malou brožuru. Tady je jen pár dalších tipů, pokud byste chtěli přeci jen začít:

  • Protáhněte se před během, ale i po něm. Jako doplňkový sport zkuste např. jógu či power jógu, při níž se protáhnete, ale i zpevníte tělo.
  • Cca hodinu a půl se před tím najezte něčeho lehkého. Nedoporučuji příliš ovoce z důvodu překyselení žaludku a velkého množství cukrů, které rychle mizí z krve. Ani mléčné výrobky, které mohou zvýšit množství kyseliny mléčné ve svalech a navíc jsou těžko stravitelné. Pro mě je nejlepší chia puding ze sójového mléka, nenadýmavá zelenina či lehké pečivo.
  • Zajděte si na toaletu! Běhání totiž zrychluje peristaltiku střev a ani veškeré tekutiny nezmizí z vašeho těla jen potem. A zastavovat kvůli odskočení je otrava. Navíc vám to zhorší čas běhu ;)
  • I když se vám nechce, až doběhnete, budete rádi, že jste se dokopali jít běhat. Skvěle si odlehčíte hlavu (protože budete myslet jen na to, jak ten několikakilometrový běh přežít) a domů doběhnete příjemně unaveni. Pak si dáte sprchu a čaj a schoulíte se na gauč, zachumlaní do županu a deky. A bude vám báječně :)
  • Pokud běháte v Praze, doporučím vám pro začátek Stromovku. Je v ní sice hodně lidí, ale běháte po osvětlené cestě a po rovině. Podobně je tomu okolo Hostivařské přehrady, kde se ale cesta táhne a pomalu ubíhá, protože běžíte téměř pořád rovně. Na rozdíl od Stromovky zde najdete jen asfaltové cesty, které jsou nejtvrdší. Kunratický a Milíčovský les disponují vlnitějším terénem a především běháním bez pouličního osvětlení, takže spíše doporučuji přes den a po lepší znalosti terénu. Výjimkou totiž nejsou ani zákeřné kořeny na cestě číhající na nepozorné běžce s úmyslem strhnout je na zem.
  • Není od věci jít se podívat na nějaký ten závod pouze jako divák. Zkoušela jsem hodněkrát okoukat běžecký styl od vrcholových běžců a úplně se mi to nepodařilo. Ale jako inspirace určitě skvělé :)
  • Neběhejte každý den. Dopřejte nohám alespoň jeden den regenerace. Věřte mi, že se to vyplatí. Když jsem chtěla dohonit před závodem to, co jsem nestihla, přivodila jsem si zranění léčené víc jak 6 týdnů.
  • Běh nemusíte brát vážně. Zkuste si třeba přečíst ultravtipnou motivační příručku Ruth Field Run, Fat B!tch, run :)

Ještě se málo rozpovídám o svém prvním (a zatím posledním) závodě. Letošní Birell Grand Prix jsem si zaběhla taky. 10 km. Panovalo strašné horko a dusno, které neustalo ani právě po půl osmé večer. Největší chybou byla moje touha ten závod nevzdat a zaběhnout. Pár týdnů před tím jsem si přivodila zranění šikmého lýtkového svalu. Nechtěla jsem to vzdát a udělala věc, o které jsem věděla, že se dělat nemá - vzala si prášek proti bolesti. Báječné, zabral na první dobrou. Ale tělo se mi na třetím kilometru odměnilo takovou křečí do břicha, že jsem myslela, že na něm zůstanu. Nebýt mého báječného spoluběžce, závod bych nedala. Běžel celou dobu se mnou, i když mohl běžet rychleji, a ještě mě opečovával mokrýma houbičkama, které byly k dispozici pro osvěžení v tom horku. Doběhla jsem tak úplně mokrá, ale šťastná, vděčná a hrdá sama na sebe, přestože vím, že jsem mohla mít lepší čas. Ale pro ten nádherný pocit doufám, že se nejednalo o jediný závod mého života a ještě jich spoustu zaběhnu. Mimochodem, vybíhat za zvuků Smetanovy Vltavy je úžasně euforické :)


Bez čeho se ale ještě neobejde správné běžkyně? Správné sportovní kosmetiky! A přesně proto mi přišla vhod česká značka přírodní kosmetiky Sportique :) 


Úžasná věcička pro namožené svaly.  Gel na svaly je lehký a báječně se vstřebává bez pocitu lepení. Krásně voní po koření a bylinách, hlavně hřebíčku. Používám ho především po sprše hned po běhání, protože dokáže svaly rychle zregenerovat. Po bězích mě pak nebolí nohy následující dny jako obvykle. Pomáhá na uvolnění svalů i na jejich namožení. Na silně poraněný sval nepomůže, ale jak jsem zjistila, nepomohou příliš ani různé prohřívací masti a svalová vlákna potřebují jednoduše čas. Bez téhle věci se už neobejdu a všichni příznivci překonávání hranic bez dostatečných tréninků by si jej určitě měli pořídit.
Cena: 260 Kč/100 ml





Taky se vám jen po přečtení názvu tohoto krému na nohy vybaví známá písnička od Beatles? Vždy mi začne v hlavě hrát :) Krém ocení jistě všichni příznivci běhu, protože dostatečná hydratace pomáhá předcházet puchýřům a mozolům z běhání, kterým se nemusíte vyhnout ani s kvalitní obuví. Někdy se to prostě stane. Sama trpím jedině na puchýře s lodiček, ale tento krém je báječný i pro uživatele - nesportovce. Je opravdu hutný, ale dobře se roztírá a stačí ho troška. Velmi příjemně a silně bylinkově voní, takže provoní i nožky ;) Pokud si jej dáte před během, celkem slušně eliminujete případný sportovní odér (i když kvalitní prodyšné boty a savé ponožky tomuto nešvaru hravě zabrání). Sama si ho nejraději dám po koupeli a hned zabalím nohy do silných vlněných ponožek. Chodidla mám pak ráno vláčná, příjemně promaštěná a voňavá. Hydratuje opravdu do hloubky a pro mě je to nejlepší krém na chodidla, který jsem kdy vyzkoušela.
Cena: 169 Kč/75 ml





Bylinný masážní olej s meruňkou můžete použít nejen na masáž po sportovním výkonu, ale také jako zvláčňující přísadu do koupele. Stačí pár kapek a dokáže pokožku vydatně hydratovat a vyživit, takže už nemusíte použít žádné tělové mléko či krém po koupeli. Na masáž poslouží stejně dobře jako jakýkoli jiný řidší olej. Nebudete potřebovat víc jak pár kapek, protože do suché pokožky se příliš nevstřebává a na masáž je tak dobrým kandidátem. Uvolnění svalů jako u Muscle Gelu nečekejte, ale olej to nemá ani v popisu práce. Jako všechny výrobky Sportique voní velmi pěkně, přírodně a v tomto případě po bylinkách.
Cena: 300 Kč/150 ml





Na začátek hned řeknu, co si myslím o používání antiperspirantů zabraňujících pocení během sportu - podle mě je to nesmysl. Pokud sportujete, tělo se potem nejen ochlazuje, ale také ze sebe dostává různé látky, kterých se chce zbavit. A proč mu v tom bránit, když mu to během cvičení tak pěkně jde? Ale jako fialky vonět můžete, to zase jo. Třeba právě s unisexovým deodorantem Sportique. Pach potu dokáže moc dobře odstranit (ne jen přebít) a ještě vás osvěžit příjemnou květinovou vůní. Tady se pozastavím nad označením unisex - pudrově fialková bylinná vůně plná heřmánku a měsíčku se podle mě hodí vyloženě pro dámy. Efekt je dlouhotrvající. Jediné, co mi na deodorantu vadí, je větší množství alkoholu, které však naštěstí brzy po aplikaci vyprchá. Ve srovnání s Alverde ale na ethanolu ve Sportique opravdu šetřili :) A jako plus neobsahuje hliníkové soli!
Cena: 263 Kč/120 ml




Většina běžců (a teď budeme mluvit hlavně o mužích) má při běhu či jízdě na kole problém s odíráním kůže. Často se tak děje v citlivých partiích na bradavkách či rozkroku. Hodně běžců doporučuje klasickou vazelínu. A i když je mnohým mužům jedno, čím se napatlají (hlavně, aby to nedřelo), nám, jejich partnerkám, by mělo záležet i na zdraví našich sportovců. A že by bylo mazání ropou nebo minerálními oleji v pořádku, to se říct nedá. Century Riding Cream je příjemná rostlinná varianta vazelíny. Jedná se o hutný, vazký krém, který hydratuje, ale také na kůži vytváří ochranný film jako prevenci odřenin. Vůni má jemnou a pokud máte doma sportovce trpícího na zmíněné kožní problémy, zkuste mu pod stromeček nadělit právě tuhle přírodní variantu. Chválí si ji totiž i vrcholoví sportovci a najdete ji například také v obchodu s potřebami pro triatlonisty, pražském Triexpertu :)
Cena: 260 Kč/100 ml




Vlevo Muscle Gel, vpravo Century Riding Cream.

A mě samozřejmě zajímá - jak to máte s běháním vy? Běháte i v zimě a závody, nebo spíš rekreačně? Jaký je váš hnací motor? A jakou sportovní kosmetiku používáte nebo spíš nepoužíváte :)

Děkuji zastoupení společnosti Sportique za poskytnutí produktů pro recenzi.

4 komentáře:

  1. Já jsem taky nenáviděla běhání, a to asi až do své 20, pak jsem postupně začala s během na 2km, a tak nějak jsem se dostala do stavu, že pokud neběžím aspoň 5km, tak to nemá cenu si nazouvat boty (což je samozřejmě blbost, ale motivace pro mě), a běžně běhávám okolo 8km. Jinak od Sportique jsem si pořídila taky ten antitřecí krém, ale na kolo, když se chystám na delší vyjížďky, nad 60 km (jinak trpím :D). Je to úplně suprová věc, a navíc to docela příjemně voní :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám to stejně - jakmile je běh pod 5 km, beru ho jako flákání :)
      Na kolo moc nejezdím, protože ho mám u našich. Letos jsem byla asi po 4 letech a 25 km mi přivodilo bolesti sedacích kostí minimálně na 3 dny :)

      Vymazat
  2. Century riding cream je fajn, používala jsem ho na golfu, ať se mi nedělají mozoly na ruce :D

    OdpovědětVymazat

Děkuji vám za každý komentář :) Mám z nich radost - z chvály i kritiky :)

Mojí reklamou je jen má vlastní práce na blogu, ne vkládání odkazu mého blogu do každého příspěvku na jiném blogu. Neobtěžuji tím jiné. A vy, prosím, tím nebtěžujte mě a mé čtenáře. Odkazy na blogy (giveaway nebo články mimo téma) budou na blogu mazány. Prosím, zaplaťte si inzerát v novinách nebo na Facebooku a komentujte k tématu. Děkuji :)